Собствеността на фирмата, превозвала композицията, която се
взриви рано тази сутрин на гарата в село Хитрино, се крие в офшорни компании,
регистрирани в Кипър. Това показва справка на "Дневник" в Търговския
регистър.
"Булмаркет ДМ" ООД е компания, създадена през
1996г. и регистрирана в Русе. Занимава се основно с доставка и търговия с
пропан-бутан и природен газ, производство на биодизел, ж.п.-превози,
пристанищни услуги, обработка на товари, търговия със зърно и други. Фирмата
притежава лиценз за извършване на железопътен транспорт.
Справка в Търговския регистър показва, че 40% от
"Булмаркет ДМ" се на управителя й Станко Добрев Станков, а останалите
60% - на компанията "Вектра консулт" ЕООД.
Скрита в офшорни компании, появява се Георгиус Георигу
"Вектра консулт" е собственост на кипърската фирма
"Борунди Сървисис Лимитид". Тя от своя страна е притежавана от други
две регистрирани в Кипър офшорни компании - "Лен секретериъл лимитид"
и "Дин номинийз лимитид". И трите офшорки се представляват от Георгиус
Георигу, по информация, цитирана от "Биволъ" и "Капитал".
Името на кипърският гражданин се е появявало при проверка и
на други офшорни компании около съсобствениците на Първа инвестиционна банка и
фирми, кредитирани от банката. "Капитал" отбелязва, че адресът на
"Вектра консулт" - ул. "Любен Каравелов" 4 в София съвпада
с този на няколко други фирми, свързани с ПИБ като например собственика на
ски-съоръженията на Витоша - "Витоша ски".
Преди време сайтът "Биволъ" публикува информация,
че Георгиу е собственик на кипърски фирми, които притежават 87% от
"Юлен" - фирмата-концесионер на ски зоната в Банско. "Лен
секретериъл" и "Дин номинийз", които са и крайни видими
собственици на "Булмаркет ДМ", се появяват зад собствеността и на
други компании, кредитополучатели от ПИБ.
"Булмаркет ДМ" също е имала кредит към ПИБ, но
според регистъра задължението е погасено. В момента тя ползва финансиране от 20
млн. евро от Световната банка и Европейска банка за възстановяване и развитие,
получено през 2015г. за стратегическите проекти на дружеството и рефинансиране.
Сред големите компания за търговия с горива на едро
"На 9 май 1996 г. регистрирах фирмата с идеята да правя
нещо от типа на сегашната "Лафка". Така и обаче не стартирах такъв
бизнес. Впоследствие дойде идеята за терминал за газ в Русе и цех за ширпотреба
в КТМ (старото пристанище в града- бел.ред.), където започнахме да правим
бутилки за пропан-бутан", това разказва за старта на компанията
управителят й и съдружник Станко Станков в интервю пред русенския вестник
"Утро" през април тази година.
От малкото налична информация за Станков в медийни
публикации, става ясно че той е бил кмет на родния си град Балчик от 1991 до
1995 година, а след кариерата в местната власт за кратко е директор на клон на
Първа частна банка (ПЧБ) в града и след това създава "Булмаркет".
Управителят обяснява пред "Утро", че фирмата е
станала "първи частен железопътен превозвач, направихме първата метан
станция, имахме първия кораб газовоз, първи терминали за LNG (втечнен газ -
бел.ред.), първи камиони на LNG" и че притежава "два морски кораба за
пропан-бутан, 4 речни баржи за пропан-бутан, 6 нефтоналивни баржи, 3
тласкача".
От 2014 година е започнало преструктуриране на
"Булмаркет" - различните бизнеси се отделят в отделни фирми -
"Порт Булмаркет", "Автотранспорт Булмаркет",
"Булмаркет Рейл Карго" за жп превозите.
В интервюто Станков уточнява, че "австрийският завод е
в отделно дружество - "Оберйостерайхише биодизел", а заводът за
растителни масла - в "Олео Протеин". Бизнесът с LNG също ще е в
отделно дружество". Компанията подготвя изграждането на терминал в Русе за
съхранение и зареждане на речни плавателни съдове, задвижвани с втечнен
природен газ. Той е част от проекта "LNG Masterplan
Rhein-Main-Danube" по програма "TЕN-T" на Европейския съюз,
чиято цел е използването на втечен природен газ като гориво за всички моторни
плавателни съдове по реките Рейн, Майн и Дунав.
От сайта на компанията става ясно, че има база и на
терминала в Гюргево.
За 2015 г. фирмата има приходи от 217 млн. лв. и е на загуба
от 193 хил. лв., но постъпленията са основно от горива. Рафинерията й за
биодизел "Астра биоплант" има дори по-голям бизнес - 334 млн. лв. за
миналата година, пише "Капитал". Изданинето припомня, че преди време
фирмата стана известна след публикации, че нейн кораб е натоварен в Крим,
въпреки санкциите на ЕС. Оказа се, че тооварът е от Казахстан и
"Булмаркет" не са нарушили санкциите.
Бизнесът с жп превозите
"Булмаркет - ДМ" притежава осем електрически
локомотива в движение и още три, които не са в експлоатация, както и с 9
дизелови в движение и 2 за ремонт. Собствените й цистерни за светли горива са
180, а наетите - 90.
Пред "Нова тв" Станко Станков обясни днес, че
експлоадиралата композиция е била румънска. Самият влак е бил натоварен на гара
"Дружба" в Бургас и е трябвало да стигне до гара "Север" в
Русе. Транспортният министър Ивайло Московски съобщи, че всички правила при
товаренето на пропан-бутана са били спазени.