събота, 30 март 2013 г.

Истината за ТВ7

Няма да стане

ТВ 7 – най-бързо развиващата се телевизия. Всички така казват, а щом го казват, значи ще да е вярно. А и още по-вярно става, след като го казва не кой да е, а дудукът Николай Бареков – гдето седне и гдето стане, щом си отвори устата, веднага измелодява: „най-динамично развиващата се телевизия в България“. Разбира се, няма сега да издребняваме и да питаме откъде са парите за динамичното развитие: официално, доколкото знаем, били от кредити, теглени от Корпоративна търговска банка – банката, където били съсредоточени, според „24 часа“, 408 млн. лв. държавни пари, тоест 48% от средствата на 18-те най-големи държавни фирми. Сиреч, почти половината… Като лихвите по вложенията били или нулеви, или минимални, съвсем различно обаче от заемите, които банката отпускала – там деряла кожите на частни и държавни заемополучатели, пак според вестник „24 часа“. Всъщност, дере нашите кожи, защото излиза, че българският данъкоплатец издържа не само държавната БНТ, но и частната ТВ 7 – нали парите на държавата са нашите пари. Барабар с най-новия й, уж изключително иновативен и все в полза на зрителите проект – Нюз 7, чийто инициатор е, забележете, Цветан Василев, шефът на Корпоративна банка. Поредната бг несправедливост, ето защо нищо чудно в един момент разярените протестиращи да се изправят пред Ирен-Кръстевата телевизия да си искат парите. Или пред ЦКБ, все едно.
А парите ни ТВ 7 раздава щедро и прещедро, не случайно „Гласове“ информира, че на месец оранжевата телевизия губи между 1,5 - 1,8 млн. лева. Няма изненада, тъй като към нея се присламчиха всякакви популярни медийни лица, които се продадоха скъпо и прескъпо. Защото какво друго да ги привлече в ТВ 7, свободата на словото ли?! Абсурд, от нея те хич не се интересуват, интересуват ги единствено парите. Мартин Карбовски най-цинично си го изпя: „Отивам в ТВ 7 за пари“. Според сайта http://www.novini.bg, лесотехникът щял да получава всеки месец по 50 бона за двете си предавания. Любопитното е впрочем как с такива суми ще се маскира на съпричастен към бедните и унижените, както постоянно демонстрира демагогски, но той да му мисли, не е наша грижа. Грижа обаче май има Нова телевизия, от която бяха обрани най-много екранни марионетки – Диляна Гайтанджиева, Иван и Андрей, Любен Дилов-син, Витомир Саръиванов… Е, не че и bTV не пострада – примамиха й Валентина Войкова и Мая Костадинова. А последната преместила се бе Диана Найденова – все пак, някой трябва да заеме мястото на Люба Кулезич, която в един момент се оказа неудобна – не уцели, горката, смяната на вятъра в платната на ТВ 7. Така или иначе, в оранжевата телевизия се събра сума ти претенциозен и луксозен телевизионен народ, кой от кого по-баш, та дори ми е чудно дали ще имат там достатъчно програмно време, в което да наместят всичките си „звезди“. Защото тези хора отиват там да се показват, това за тях е жизнено важното, не да вършат сериозна журналистическа работа, която твърде често не излиза на светло, а е в тъмната част на сцената. На тях им е нужно да ги виждат заедно с политици, с други разни VIP-ове, зрителя кучета го яли, крастави дори.
А какво е важното за ТВ 7, че да обира на кило тези медийни циркаджии, тръбейки, че го прави, защото искала да прави сериозна и отговорна телевизия? Ами именно медийният цирк – у нас медийното не е отговорно действие, а демонстрационен жест; показване на намерения. Защото как да бъдеш приет сериозно от обществената менажерия, ако не прикоткаш иконичните образи на телевизионната ни провинция? Как да те интерпретират като авторитетен и можещ, ако не обявиш, че ще осъществиш голям „риалити“ формат, в случая „Къртицата“? И не започнеш български сериал, в случая „Дървото на живота“? Всъщност, събираш водещи топтан, все едно кастингираш хора за риалити или за сериал – сочиш „зведите“ и се пъчиш: вижте колко съм сериозен и колко съм могъщ, вижте колко съм отговорен, вижте колко съм атрактивен, колко съм привлекателен, колко съм съблазнителен, колко задълбочен и перспективен тв проект съм захванал, колко се старая и потя! Вярно, харча вашите пари, но ги харча за качество, за марка, за висок и лъскав продукт… За вас ги харча, вервайте ми!...
Прочее, дали пък не бихме могли в казуса с ТВ 7 да перифразираме една отколешна нашенска мъдрост, която като че ли най-плътно пасва на „най-динамично развиващата се българска телевизия“? Мъдрост, която в учтиво преобразен вид звучи по следния начин: нов телевизионен проект със стари телевизионни муцуни няма как да стане…
Да, така е, няма как да стане…
 Митко Новков в-к Култура